12 ècht goede redenen om te ontbijten

Niemand is verplicht om te ontbijten. Je bent namelijk tot helemaal niets verplicht, alles wat ‘moet’ werkt namelijk averechts. (Hoe dat juist zit lees je in deze blogpost van enige tijd terug.) Ontbijten kan je echter wel heel wat positiefs opleveren. Hieronder vind je alvast 11 redenen die je persoonlijk kunnen aanspreken. Ik ben er bijna zeker van dat er minstens 2 tussen zitten voor jou! En als toch niets jou aanspreekt, dan kan nummer 12 je misschien toch nog over de streep trekken.

1.Reserves aanvullen

De voornaamste reden om te ontbijten is het aanvullen van je reserves wanneer je dag start. Na een nacht van (liefst minstens) 7 uur in bed heb je al je reserves opgebruikt. Zelfs bij personen die niet een hele nacht liggen te woelen is dit zo. Iedereen blijft namelijk ademen en bij iedereen blijft het hart kloppen, gelukkig! Vul je je reserves niet aan, dan start je dus al meteen met een achterstand. Een achterstand in energie, in concentratie, …

2.Hunkeringen vermijden

’s Nachts worden voornamelijk onze reserves aan koolhydraten opgebruikt. We hebben allemaal en spaarpotje aan koolhydraten in ons bloed, lever en spieren zitten. Dat spaarpotje is leeg tegen de ochtend. En wat gebeurt er als je weinig koolhydraten in je bloed hebt? Juist. Je gaat ernaar hunkeren. Dat gebeurt hormonaal. Dat stukje cake van je jarige collega wordt dus veel verleidelijker als je niet ontbijt.

3.De deur uit met een stuk fruit

We hebben iedere dag enkele stukken fruit en wat melkproducten (of plantaardige vervangers) nodig om aan alle nodige vitaminen en mineralen te komen. Overdag een stukje fruit of melkproduct eten is niet voor iedereen even eenvoudig. Daarom is het handig om al minstens 1 ervan mee te pikken in het ontbijt, handig meegenomen!

4.Ontbijt als ‘stolen moment’

Ons haastige moderne leven levert ons heel wat stress op. De stresshormonen zijn niet goed voor het lichaam, maar stress is ook niet goed voor onze eetgewoontes. Heel vaak wordt het eten van vette en suikerrijke producten een manier om eventjes genot in te plannen.  We creëren zo genot-snoep & snack- gewoontes in plaats van gewoon eventjes uit de blazen om de zoveel tijd. De eerste stap om hier van los te komen is door andere genotsmomentjes in te plannen, los van zoete en vette voeding. Zoals bijvoorbeeld eventjes rustig de tijd nemen om je dag te starten. Al is het maar 5 minuten tijd waarin je aan niets denkt en heel heel eventjes wegmijmert. Je kan 5 minuten de krant lezen, door je instagram scrollen, mopjes bekijken, naar buiten kijken of je dag even overlopen.  Stolen moments…. geloof me, op het einde van de dag zie je dat het geen tijdsverlies is maar dat deze momenten je net tijd ( en energie) opleveren. Ja hoor (zeker) ook voor diegenen met een druk leven!

5.Je gewicht

Op een onrechtstreekse manier kan ontbijten je gewicht beïnvloeden. Zoals ik al zei: de hunkeringen naar snacken in de voormiddag zullen kleiner zijn. Maar daarnaast zie ik in mijn praktijk ook verbazend genoeg mensen afvallen wanneer ik ze laat ontbijten. Ze eten dus méer en vallen toch af. Natuurlijk kan ik je dit enkel garanderen als we samen je hele voeding- en beweegpatroon eens bekijken. Maar wie weet werkt het wel voor jou. Het proberen waard!

6.Het goede voorbeeld

Heb je kinderen of wil je er graag? Dan kan je misschien alvast beginnen ontbijten om het goede voorbeeld te geven. Ik zie vaak mensen die het voor hun kinderen heel erg belangrijk vinden om te ontbijten, maar zelf doen ze het niet. Kinderen pikken dit op. Je komt niet geloofwaardig over. Kinderen kopiëren ook gedrag. Dus als jij ontbijt dan zullen zij het ook sneller doen.

7.Ontbijten om ’ s avonds minder te snacken

Veel mensen die ’s ochtends niet ontbijten, snacken ’s avonds laat  nog. Zo houd je een cirkel in stand: je eet te veel ’s avonds waardoor je ’s ochtends geen honger hebt. Wil je dus ’s avonds minder snacken, start dan met te ontbijten. Wil je ’s ochtends leren ontbijten, stop dan met ’s avonds te snacken. En zo is de cirkel rond!

8.Think big

Met de nadruk op ‘think’. Gewoontes veranderen is niet zo eenvoudig maar het kan wèl absoluut! Daar timmer ik dagelijks aan met mijn cliënten. Heel vaak is er een stemmetje dat er voor zorgt dat we onze gekende gewoontes aanhouden. Hoor je het stemmetje? Noem hem het goedpraatmannetje of het duiveltje op je schouder. Hij zegt dingen als: ‘We zullen er morgen aan beginnen’ of ‘Nee, niet vandaag, het is net een drukke ochtend’.  Geloof daarom in jezelf en bedenk een hele goede reden waarom je wil gaan ontbijten. Hoe die reden goed in je hoofd, voor als je goedpraatmannetje tegen jou begint te spreken. Heb je wel meer ongezonde gewoontes die je graag wil ombuigen? Dan help ik je daar graag mee in mijn praktijk. Samen gaat dat net iets vlotter!

9.Start small

Niemand beklom ooit de Mount Everest zonder de eerste kleine stap te zetten.  Start dus ook niet meteen met een uitgebreid ontbijt inclusief vers geperst fruitsap en warme pistolets. Je mag natuurlijk wel meteen alles uit de kast halen. Maar al is het maar 1 yoghurt of 1 kiwi, dat is ook al een goede start. Gaandeweg kan je je ontbijt groter en groter maken.

10.Op verplaatsing ontbijten

Natuurlijk is het perfecte scenario dat je je rustig in je eigen huis minstens 20 minuten kan vrijmaken om te ontbijten. And then life happens… Je zit misschien een uur in de file, je hebt ‘s ochtends jengelende kinderen of je krijgt ’s ochtends gewoon geen hap door je keel. Goed, dan verplaats je je ontbijt naar een ander tijdstip en/of locatie. Neem dan even de tijd in de auto of op het werk. Ook goed hoor!

11.Ontbijt als zoete zonde
Ik zou de belangrijkste reden nog vergeten! Namelijk dat een ontbijt een héerlijke zoete moment van de dag is! Warme  appeltjes op volkoren brood met een tas melk. Pannekoeken met rode vruchten. Muesli met yoghurt en friszoete kiwi’s. Of een heerlijke chocolade smoothie. Je kan zelfs bananenbrood eten als ontbijt als je wil (het recept vind je hier). Mijn ontbijt is  mijn dessert moment, misschien wordt het ook het jouwe?

12.Doe het voor je naasten

Hoorde je ooit al van het concept ‘ hangry’?  Kortweg betekent het dat je knorrig bent omdat je maag knort. Er zijn ondertussen wetenschappelijke verklaringen voor dit fenomeen en misschien is dit wel de oorzaak van jouw ochtendhumeur?  Wie weet… Vind je dus geen enkele reden voor jezelf om te beginnen ontbijten. Dan kan je het altijd doen als vorm van naastenliefde. (hihi)