Courgette pizzabodem met groente-topping

In plaats van een kant- en klare pizzabodem kan je ook zelf een pizzabodem maken met een groente zoals bloemkool of courgette. Zo kan je ook op een gezonde(magere) manier lekker genieten van een pizza.

Ingrediënten voor 1  pizzabodem

  • 2 courgetten
  • 1 kopje volkoren bloem
  • 1 ei
  • Look, peper, zout, italiaanse kruiden
  • Tomatenpassata
  • Groenten, kaas (mager)en vlees(mager) naar keuze

Bereiding:

  • Verwarm de oven voor op 200 graden
  • Schil de courgetten en snij in blokjes
  • Mix ze tot een purree
  • Neem een theedoek, leg de courgette purree erin en knijp helemaal uit boven een schaal. Zorg dat je de theedoek goed ronddraait zodat zoveel mogelijk water uit de theedoek drupt.
  • Doe de purree in een kom en meng met het ei , de bloem en de kruiden. Doe dit met een vork, zodat er geen brokjes bloem in het deeg zitten.
  • Neem een bakplaat en beleg met bakpapier. Leg de purree in het midden en strijk uit in de vorm van een cirkel. Zorg dat het deeg ongeveer 2 mm dik is, goed dun dus maar toch zonder gaten.
  • Bak het deeg gedurende 20-25’ in de oven. Draai na 10’ even om met een spatel. Het deeg is klaar om te beleggen wanneer het wat goudbruin zit en wat harder is.
  • Beleg het deeg dan met tomatenpassata, groenten en wat magere kaas/vlees. Vermijd te grote porties kaas maar werk liever met kruiden om de pizza smaak te geven.
    bijvoorbeeld: pizza met 5 blokjes light feta, gestoofde spinazie, champignons in plakjes en 1 el light emmentaler geraspt

Voedingswaarde per pizza:

Kcal: 570
vet:14.9
vvz:2.2
koolhydraten:63.1
suiker:21.8
vezels;17.2
eiwit:14.2