Fan van: Urtekram speltflakes

Ontbijtgranen. Ik heb er een haat-liefde verhouding mee. Ze zijn héérlijk ( ik kon vroeger soms niet stoppen met  het bijvullen van mijn kommetje) en geven je een supersnel ontbijt. Langs de andere kant heb je met een kommetje al snel het equivalent van 4 suikerklontjes op.

Ik overdrijf niet als ik zeg dat ik al honderden dozen heb omgedraaid om eentje te vinden waar ze het ‘graan’ gewoon ‘graan’ laten zijn en voor de rest niet al te veel suiker, honing, siroop,…toevoegen. En toen vond ik deze SPELTFLAKES bij BIOPLANET.  Het merk URTEKRAM durft het met deze  flakes aan om te kiezen voor een product met énorm weinig toegevoegde suiker. Ze zetten op hun website (https://www.urtekram.com/) ook deze inspirerende uitleg bij hun product: “Sugar gives you a good taste, no doubt! However, at Urtekram we have decided to allow sugar a minor part in our flakes and leave it to consumers to judge how much sugar to add. Instead we leave it to the good commodities to unfold and give the good taste.”  Dat is durven als producent, hopelijk inspireren ze andere producenten. De flakes smaken inderdaad niet zoals andere ontbijtgranen. Je proeft de volkoren granen tot hun recht komen en ik voeg zelf liever fruit toe aan mijn ontbijt om de  zoete smaak te bekomen.

18175392_10154341016541631_1364380801_o

Kijk even mee op de voedingswaarde-tabel hieronder en leer ook hoe je een ontbijtgraan kan beoordelen. Oh ja en als de winkelbediendes raar naar je kijken als je alle dozen omdraait in hun winkel, dan lach je maar gewoon eens vriendelijk. Dat lijkt te werken! ( En natuurlijk alles mooi terugzetten.)

18159893_10154341016516631_748400298_o

Kijk altijd naar de tabel ‘per 100 gram’. Meestal vind je bij ontbijtgranen een suikergehalte van minstens 20 gr/100 gr. Bij deze zit je aan maar 8.5 gr/100 gr en dat is dus heel erg weinig! Daarnaast streef ik voor droge graanproducten (pasta, rijst, brood, wraps, ontbijtgranen, koeken) een vezelgehalte  van minstens 6 gr/100 gr na. En deze zit aan bijna 10 gr/100 gr. Ook het vetgehalte is erg laag, maar dat is meestal zo bij ontbijtgranen. Bij granola en crunchy muesli kijk je hier best wèl ook naar.Je kan ook naar de ingrediëntenlijst kijken, maar dan zou je bij deze flakes net als bij alle andere ontbijtgranen ‘suiker’ zien staan en dat zegt niets over de gebruikte portie aan suiker in het product. Een beetje suiker in ontbijtgranen kan je niet vermijden. Het is ook geen vergif! Een beetje is wel ok. IK BEN FAN

Kort samengevat, zoek je een ontbijtgraan met goede voedingswaarde dan kijk je dus naar

  • Suikergehalte: hoe lager, hoe beter! Liefst zelfs onder de 10 gr/100 gr.
  • Vetgehalte: bij ontbijtgranen zou dit <5 gr/100 gr moeten zijn. (Bij granola gelden andere richtlijnen)
  • Vezelgehalte: ik ga voor >6  gr vezel/100 gr voor een droog graanproduct.

Ik heb alvast enkele dozen aan mijn ontbijtgamma toegevoegd. De doos die ik kocht blijft nog 10 maanden goed, dus je hoeft niet wekelijks naar Bioplanet te rijden. Je kan ze trouwens ook perfect als snack eten. Droog of bijvoorbeeld in een yoghurt voor wat extra beet. Hé misschien kan je er zelfs koekjes mee bakken. Wie probeert?!