Genieten en toch op gewicht blijven tijdens de feesten: het kan!

Aaaah, de feestperiode is weer daar! Een periode vol warme wensen, leuke ontmoetingen en cadeautjes. En natuurlijk ook een periode met een overdaad aan heerlijke hapjes, glazen champagne (of als we eerlijke zijn: cava of schuimwijn), zoete desserts, volgestapelde borden en lange uren aan tafel zitten.

Laat me even duidelijk schetsen: ik ben pro genieten, zeker op speciale gelegenheden zoals Kerst. Je hoeft dus kerst en nieuw niet op water en brood door te komen om achteraf nog in je broeken en/of kleedjes te passen. Er is een gulden middenweg. Tegen het einde van deze blogtekst weet je exact hoe je je kan voorbereiden om bewust te genieten tijdens de komende feestdagen zonder schuldgevoel achteraf! Klinkt fantastisch, toch?!

Screenshot_20171223-131049-02

Wat we denken bepaalt wat we doen

In de cognitieve gedragstherapie (een tak binnen de psychologie) is er een heel erg interessant model dat meer inzicht geeft in ons gedrag. Het lijkt dat we gewoon doen wat we doen. Maar er is veel meer aan de hand. Voorafgaand aan alles wat we doen komen daar namelijk bepaalde gedachten bij kijken. Er komen ook telkens gevoelens bij kijken en vaak speelt een bepaald gedrag zich ook steeds in een bepaalde specifieke context af. Zo kom je aan het model met 4 G’s:

  • Gedrag
  • Gedachte
  • Gevoel
  • Gebeurtenis (of context)

Als je een bepaald gedrag (of gewoonte) wilt veranderen dan kijk je dus best ook eens naar de bijhorende gedachten. Onze gedachten kunnen helpend zijn of ze kunnen een gewenst gedrag tegenhouden. Als je bewust wilt genieten van al het lekkers, zonder te overdrijven tijdens de feestperiode (of iedere andere periode) dan is het interessant om vooraf ‘helpende gedachten’ te programmeren. Klinkt gek, maar het werkt echt!

Belemmerende gedachten tijdens een kerstfeest

Maar eerst gaan we even de andere hoek om kijken. Belemmerende gedachten bij een kerstfeest, ik geef enkele voorbeelden. Je zal er zeker enkele herkennen:

  • Och, het is maar 1 keer Kerst!
  • Ik mag ook wel eens iets lekkers eten!
  • (na het eten van 1 dessert) Nu is het toch al om zeep, nu kan ik even goed voluit zondigen!
  • Ik ga toch niet als enige bruiswater drinken zeker!
  • Ik moet zeker alles geproefd hebben wat tante Ann heeft bereid!
  • Zonder mijn glaasjes alcohol is het maar een saai feest!
  • Ik kan absoluut niet van hapjes afblijven!
  • Iedereen eet dessert, dus ik ook!
  • Ik start na nieuwjaar wel met mijn goede voornemens!

Deze gedachten komen automatisch waardoor je het niet helemaal doorhebt. En deze gedachten leiden je rechtstreeks naar grote porties en onbewust smikkelen en smakkelen. Met als gevolg: zo veel eten totdat je buikpijn hebt. Herkenbaar?

Helpende gedachten tijdens een kerstfeest

Het mooie is, dat je zelf je gedachten kan sturen. Het beste is dat je je eigen belemmerende gedachten omkeert naar helpende gedachten. Zo maak je bijvoorbeeld van, ‘ik kan absoluut niet van hapjes afblijven’, ‘ik kies 2 hapjes, enkel de lekkerste, en de rest laat ik langsgaan zodat ik ruimte over heb om te genieten van de volgende gangen’.

Een leuke oefening kan zijn om je eigen belemmerende gedachten eens in te beelden en ze te noteren. Maak voor jezelf een tabel met 2 kolommen: links komen je belemmerende gedachten en rechts je nieuwe, helpende gedachten.

Enkele voorbeelden

Geen tijd of zin in deze oefening? Hieronder vind je alvast wat algemene helpende gedachten die je kan inprenten alvorens je naar je feest vertrekt. Doordat je deze gedachten al tegen jezelf herhaalt, beeld je je het feest al helemaal in en dat verhoogt je slaagkansen om bewust (en met mate) te genieten op het kerstfeest.

  • Ik drink op het feest 1 glaasje alcohol en geniet hiervan met volle teugen. Voor de rest van de avond neem ik een glas bij me waar ik regelmatig water, bruiswater of light frisdrank in bijvul.
  • Als mijn een glaasje wijn of cava wordt aangeboden dan heb ik volgende zin alvast klaar om beleefd te weigeren: “……….” (zin zelf in te vullen)
  • Ik laat chips en nootjes aan mij voorbijgaan zodat ik ruimte heb om te genieten van de andere gangen.
  • Ik geniet bewust van alles wat me wordt voorgeschoteld. Bewust genieten doe ik door uitgebreid mijn zintuigen te laten werken en door tijd te nemen voor elke hap.
  • Ik laat het broodmandje links liggen, zodat ik ruimte houd voor de volgende gangen.
  • Als er groenten worden aangeboden, dan probeer ik zeker een half bord groenten op te scheppen. Hierdoor verminder ik de calorieën op mijn bord al aanzienlijk. Ik geniet traag en bewust van 1 bord. Wil ik bijnemen? Dan neem ik enkel groenten bij, die zijn zo lekker bereid dat ik er ook bewust van kan genieten!
  • Ik geniet van het gezelschap en duik in gesprekken, het eten en de drank is maar een  deel van de feestelijkheden.
  • Tussen iedere gang kijk ik of ik even kan rechtstaan of even kan wandelen.
  • Ik kies 1 dessert en eet een stukje ter grootte van een handpalm. Ik geniet traag en met volle teugen, ik eet werkelijk bijna in slow-motion. Als ik nog zin heb in iets, dan vraag ik een koffie of thee en laat ik me afleiden door het gezelschap.

Heb jij nog enkele leuke helpende gedachten om kerst zonder broekscheuren door te komen? Let me know!

Veel succes alvast, fijne feestdagen en veel bewust genot toegewenst!