Het geheim van een gezonde levensstijl!

Vandaag hoorde ik tijdens mijn ontbijt het nieuws op MNM dat bruisend water je zou doen verdikken doordat er ‘ een hormoon toeneemt dat hiertoe  bijdraagt’. Het was een erg lollig gesprek tussen Julie en Peter, wat heel fijn is tijdens je ochtend zo van die lollige info om wakker te worden . Maar bij mij ging er meteen een ander hormoon de lucht in: cortisol, datgene bij stress!

Als je de media gelooft dan mag je niets meer eten. In noten zitten schimmels, van bruisend water word je dik, ook van aardappelen word je dik en van tarwe krijg je buikpijn. Te veel fruit is niet goed voor je suikerspiegel, melk mag je niet drinken om de natuur niet te schaden en van koffie word je impotent. Ik kan zo nog wel een tijdje doorgaan, maar zal jullie hiervan besparen ( en vooral mezelf ook even de tijd geven om te bedaren).

Wat je moet weten over dit nieuws: het is nieuws. Het is tof, het springt er uit, het wordt als een extreem voorgesteld en het krijgt onze aandacht omdat het ànders is.  En ondertussen komt er wéer iets bij op het ‘verboden lijstje’ voor een slanke lijn en gevoed lichaam. En net daarom vliegen mijn stresshormonen de pan uit bij zo een nieuwsberichten. Een verboden lijst helpt niemand vooruit, integendeel! Ja, het is een uitdaging om gezond(er) te gaan leven in de wereld van vandaag. We hebben het altijd drukdrukdruk en dus willen we zo graag ontspannen met wat genotsvoeding of een heerlijk drankje. Dat is de me-time van deze tijd, want voor wat uitgebreidere ontspanning is er onvoldoende tijd. Daarnaast is er overal aanbod van comfort food en moet je moeite doen om voedzame en lichte voeding te bekomen. Ook zitten we een hele dag neer en is er weinig tijd om ons nog naar een sportieve activiteit te sleuren. We leven in een obesogene maatschappij en gezond(er) gaan leven vraagt een persoonlijke inspanning. Het helpt dan absoluut niet om continu het nieuws te krijgen dat alles wat je dacht dat ‘wel ok’ en ‘gezond’ was dan plots ook op de ‘verboden lijst’ komt. Hiervan zakt de moed je gewoon in de schoenen en lijkt een gezonde levensstijl een saaie levensstijl met vooral veel ‘let op’,  ‘mag niet’ en ‘moet’. Terwijl ik je kan zeggen: voedzaam en licht eten is helemaaal niet zo moeilijk als in de media lijkt. Je voelt meteen de voordelen en àlle voeding is nog mogelijk. Ja, dus ook friet of een brownie! Het draait gewoon om ‘hoe vaak’ en ‘hoe veel’.

Het grote geheim van een gezonde levensstijl is dus: er is geen verboden lijst. Pfjoewie, het idee alleen al dat bepaalde voeding ècht niet  mogen, dat  maakt ze net èxtra aantrekkelijk !(En ja hoor, dat rebels trekje van  ‘ik doe  het lekker toch’ zit in ieder van ons.) Dus geloof me vrij als ik zeg:  die verboden lijst werkt niet.

Daarom doe ik een oproep naar jullie allemaal: negeer alle extreme en ‘nieuwe’ informatie over voeding uit kranten, tijdschriften, instagram, verpakkingen van producten,… Ze zijn vaak bedoeld om je aandacht te trekken of om reclame te maken voor een bepaald product .(Hoewel je dit op het eerste zicht niet meteen zou denken, de moderne marketing is erg geniepig.) Zet ze niet meteen bij op je ‘verboden producten-lijstje’. Zoek in de plaats correcte bronnen van informatie op of controleer de feiten bij een professional die de studies in een kritisch daglicht bekijkt. Er zullen altijd kleinschalige studies zijn die bepaalde extremen bewijzen. Dat er onderzoeken gebeuren is fantastisch maar  voordat een onderzoek relevant is moeten er heel wat meer mensen deelnemen dan ’20 gezonde mannen en evenveel ratten’.  Daarnaast werd er in de studie  bruiswater niet eens als testproduct opgenomen. De enige dranken in de studie zijn ‘kraantjeswater’ , ‘frisdrank met prik’, ‘frisdrank zonder prik’ en ‘light frisdrank met prik’.  ( De abstract van de studie vind je via deze link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28228348 .) Neem dus zeker niet zomaar aan dat bruiswater slecht is door 1 studie die fout geïnterpreteerd èn uitvergroot wordt in de media. De algemene info rond gezonde voeding is al jaren hetzelfde en die info is heel erg gematigd: eet van het voedzame veel , van het minder voedzame weinig en vind vooral je eigen balans (desnoods samen met iemand die je begeleidt). Hieronder vind je al meteen enkele bronnen met genuanceerde info over voeding.

Websites:

Boeken:

Er is maar 1 boek waar ik 100% achter sta voor genuanceerd  informatie over voeding en dat is ‘Eet als een expert’. Het boek werd ontwikkeld door Marijke Berkenpas, Gaby Herweijer, Jolien Klamer, Liesbeth Smit . Dit zijn 4 diëtisten uit Nederland  en ze schrijven in hun boek in duidelijke mensentaal.

Voor sportvoeding kan je op de boeken van Stephanie Scheirlynck rekenen. Het basisboek is Het sportkookboek’ maar ze schreef ondertussen ook al boeken voor specifieke groepen zoals jongeren, en groep sporters  bijvoorbeeld. Je vind ook veel info op haar website in de vorm van leuke vlogs :http://www.stephaniescheirlynck.be/ .

Besef daarnaast dat correcte kennis over voeding je daarom nog niet naar bepaalde specifieke doelen zal leiden zoals: vermageren, op gewicht blijven, van bepaalde klachten afkomen, bijkomen of een sportdoel bereiken. Wat het nut is van persoonlijke begeleiding bespreek ik zeker nog eens in een volgende blog. En onthoud ondertussen: lees je iets ‘nieuws’ over voeding trek dan als eerste reflex je wenkbrauwen zo hoog op als je maar kan! Dat is meteen goede gezicht-gymnastiek. (En je kan altijd je vragen mailen, dan maak ik er misschien een blogpost van.)