Hoe gezond is koffie?

Koffie is een van meest misbegrepen dranken op de markt. Koffie zou je uitdrogen en slecht zijn voor je gezondheid. Maar onderzoek toont net dat 3 tot 5 koppen gefilterde koffie per dag gezondheidsvoordelen geeft. Bij het dagelijks drinken van koffie is er een lager risico op hartziekten, beroertes en diabetes. Het gaat wel steeds over gefilterde koffie.

Gefilterde versus ongefilterde koffie

Gefilterde koffie  vind je onder de vorm van filterkoffie, oploskoffie, koffiepads en koffie uit een automaat met vloeibaar koffieconcentraat. In gefilterde koffie wordt de stof ‘cafestol’ namelijk weg gefilterd. Er zit nog amper 0,1 mg cafestol in een kopje gefilterde koffie. Cafestol verhoogt de LDL cholesterol. Dit is een vorm van slechte cholesterol en dus niet goed voor je gezondheid.

Ongefilterde  koffie bevat wèl nog cafestol. Deze koffie wordt gemaakt met een cafetière (dat is zo een glazen pot met metalen filter), vind je onder de vorm van kookkoffie of als Griekse/Turkse koffie.  Ze bevatten meer dan 3 mg cafestol per kopje. Van deze soorten drink je best maximum 1 kopje/dag als je het effect op de slechte cholesterol wilt vermijden.

Ook koffiecups en espresso bevatten wat meer cafestol. De gehaltes verschillen per merk maar per kop heb je zeker 1 mg cafestol op.  Je kan 2-3 koppen van deze koffie drinken per dag zonder effect op je slechte cholesterol.

Richtlijnen rond caffeïne

Je kan volgens de hoge gezondheidsraad (HGR) ongeveer 400 mg caffeïne per dag drinken zonder risico’s voor je gezondheid. Bij het dagelijks drinken van koffie zijn er zelfs gezondheidsvoordelen ontdekt zoals een lager risico op hartziekten, beroertes en diabetes.

Drink je (veel) meer dan 400 mg caffeïne/dag, dan blijkt uit studies dat daar toch wat risico’s aan verbonden zijn.  De risico’s zijn bijvoorbeeld:

  • de algemene toxiciteit van caffeïne
  • effecten op hart & bloedvaten
  • gedragswijzigingen (angsten bijvoorbeeld)
  • bepaalde vormen van kanker
  • aantasting van de vruchtbaarheid bij mannen
  • effecten op het mineraalgehalte van je beenderen.

Hoeveel tassen koffie kan je dan drinken per dag?

Dit betekent dat je per dag ongeveer van 3-5 koppen gefilterde koffie kan drinken. Hoeveel drink jij er? Samengevat: geniet dus zeker van je kopjes koffie, maar overdrijf er anderzijds ook niet mee. Zo houd je het gezond!

Je kan trouwens ook ongeveer 7-13 koppen thee kan drinken in de plaats van koffie. Thee bevat namelijk theïne, dat blijkt hetzelfde molecule te zijn als caffeïne.

Uitzonderingen

Er zijn wel enkele uitzonderingen op deze adviezen. Vrouwen in hun vruchtbare periode wordt aangeraden smaximum 200-300 mg (3tassen) per dag op te nemen. Zwangere vrouwen, kinderen en adolescenten kunnen best nog minder caffeïne opnemen per dag (1 tas). Ook zijn sommige mensen gevoeliger aan caffeïne. Slaap je bijvoorbeeld slechter wanneer je koffie drinkt of krijg je hoofdpijn als je stopt met het drinken van koffie? Dan ben je gevoelig aan caffeïne.  Uiteindelijk kan iedereen dus  best voor zichzelf aanvoelen of koffie drinken een goed idee is.