Hulp uit je omgeving bij een gezonde levensstijl

Een gezonde levensstijl bekomen en behouden is een uitdaging in deze tijden. Er is namelijk overal waar je maar kijkt verleiding  van allerlei heerlijke zoetigheden, lekkere snacks, overdadige maaltijden, frisse zoete dranken,… noem maar op! Het is een uitdaging, maar wèl absoluut mogelijk om een gezonde levensstijl aan te houden. Dat bewijzen mijn cliënten elke dag (velen doen het zelfs beter dan ik)!

Alle hulp om een gezonde levensstijl aan te houden is welkom. En daarom bespreek ik vandaag hoe je omgeving je kan helpen of net kan tegenwerken in je gezonde levensstijl. En hoe je zelf voor jouw omgeving een hulp kan zijn.

Geregeld hoor ik van mijn cliënten dat ze tegen hun omgeving zeggen dat ze hen op de vingers moeten tikken als ze iets ‘fout’ doen. Ze zeggen dat dat hen helpt om bij te les te blijven. Nu laat dat net het laatste zijn dat helpt! Want wat gebeurt er als iemand je op je ‘fouten’ wijst? Juist, je wordt een klein beetje lastig vanbinnen of voelt je misschien ook wat betrapt. Dat kan allemaal met een blosje of zelfs brede kapoenerige glimlach op de mond, het gebeurt namelijk daar ergens diep vanbinnen in je hoofd. En dan…dan ga je het gewoon toch lekker wèl doen. Meteen of later. En misschien net nog een beetje meer dan voorzien. Dat rebels gedrag zit in ieder van ons verstopt, bij sommige al wat meer dan bij anderen. Als iemand ons op de vingers tikt, ons controleert of zegt wat we ‘moeten’ doen dan worden we daar rebels van. Ik denk daarbij meteen aan een kind dat gezegd wordt dat hij zeker niet in de plas mag springen. Net dàn wordt die plas plots heeeeel erg verleidelijk. Voor de mensen die geïnteresseerd zijn in de psychologie hierachter: het heeft te maken met onze basisnood aan ‘autonomie’.

Zoek de mensen in je omgeving die al eens gemakkelijk een opmerking maken over je gedrag en ga met hen eens een gesprek aan. Meestal bedoelen deze mensen het goed, maar heeft het een averechts effect. Iedereen helpt graag anderen om iets positief te bereiken. Als je dus uitlegt dat je graag wat gezonder wil gaan leven en alle hulp daarbij welkom is, dan helpen de meeste mensen met plezier.

Hieronder enkele tips  voor deze mensen uit je omgeving. Maar even goed ook voor jou als jij reageert op andere mensen hun gedragingen. Een (goedbedoelde) opmerking of blik gebeurt al sneller dan je denkt!

  • Als je denkt dat iemand ‘zondigt’, laat die persoon dan gewoon rustig doen. Iedereen heeft de vrije keuze om soms eens iets minder voedzaam te eten.
  • Probeer ook geen non-verbale signalen te geven zoals een zucht, een lachje of fronsende wenkbrauwen. Ja hoor…ook dat valt op. En van dergelijke uitingen komt de rebel in iemand naar boven om dan zéker te gaan eten of veel meer te eten dan voorzien was.
  • Vermijd de woorden ‘moet’ en ‘mag niet’ als je iemand wil aanspreken over zijn/haar gedrag. Van het woord ‘moet’ worden we vanbinnen al heel snel rebels. Bij mij komt dan bijvoorbeeld meteen de volgende zin in mijn hoofd opborrelen: ‘Ik moet NIETS!’. Herkenbaar?
  • Help op een andere manier: door de omgeving gezonder te maken. Bijvoorbeeld fruit op tafel zetten, geen koeken kopen, zelf een gezonde snack eten in de zetel,…mee nadenken over gezonde alternatieven wanneer dat gevraagd wordt,… Dit wordt ‘nudging’ genoemd: iemand sturen naar gezond gedrag.
  • Help op een andere manier: door suggesties te geven wanneer je hulp gevraagd wordt. Let daarbij op je formulering, gebruik bijvoorbeeld eerder het werkwoord ‘kunnen’ in plaats van ‘moeten’. En je kan eindigen met ‘Wat denk jij?’ Zoals bijvoorbeeld: ‘We kunnen vanavond een wok gerecht eten met veel groenten, wat denk jij?

En vergeet niet: je moet just niks!  Een gezonde levensstijl is een verhaal van ‘willen & kunnen’, niet één van ‘moeten’.