Krijg je jezelf niet in beweging? 6 tips zodat het wel lukt!

In mijn ogen heb je 2 typen van personen: de mensen die automatisch graag sporten en de mensen die er moeite voor moeten doen. Ik behoor samen met veel van mijn cliënten tot de tweede groep. Behoor je ook tot deze groep? Dan heb ik 5 tips zodat beweging ook jouw ding zal worden. Ja hoor, ook als je nu  ‘No way!’denkt. En natuurlijk heb ik de belangrijkste tip op het einde gezet ;).

Verander ‘moeten’ in ‘willen’

“Ik zou moeten bewegen.”  Een zin die ik geregeld hoor en waar je jezelf misschien ook wel soms op betrapt. Ken je de uitspraak ‘ Moeten is dwang en huilen is kindergezang’? Ik houd echt van die opmerking want het klopt echt! Het betekent  dat je een bepaald iets wel wil doen maar niet als het je verplicht wordt. Dus verplicht jezelf ook niet. Iets in jou wilt bewegen, anders was je dit artikel niet aan het lezen. Probeer daarom op je taal te letten. Hoor je jezelf ‘moeten’ zeggen, verander het dan snel in willen. Dat wordt dus : “ Ik zou graag meer willen bewegen.”.

Ga op WAAROM-onderzoek

Je kan je taal wel veranderen van ‘moeten’ naar ‘willen’.  Maar toch kan het gevoel nog ambigu zijn, je twijfelt of je het wel wil en je komt al snel met smoesjes af waardoor sporten er toch niet van komt. Ok dan is het dringend tijd voor een motivatie onderzoek. Klaar? Je onderzoek bestaat uit 2 delen. Neem alvast een A4 papier en een balpen.

Voorkant van de pagina: waarom bewegen goed voor me is. Vraag aan de mensen in je omgeving waarom ze bewegen belangrijk vinden voor hun gezondheid. Of kijk in magazines, schuim het internet af, probeer je te herinneren wat je ooit al oppikte of kijk in boeken zoals ‘Fitness als medicijn’. Hoe uitgebreider je onderzoek, hoe meer redenen je zal ontdekken om te bewegen.  Bewegen is een vorm van zelfzorg, wist je dat? Het gaat vooral over de lichamelijke, mentale- en gezondheidsaspecten van beweging. Duid op het einde van je onderzoek met kleur de zaken aan die je het meeste aanspreken. Prent deze goed in want dit is waarom je wil bewegen.

Achterzijde van de pagina: waarom bewegen goed voelt. Dit is een onderzoek dat gaandeweg zal gebeuren. Alle begin is moeilijk en in het begin focussen veel mensen op wat er lastig is aan bewegen. Een knalrood hoofd hebben bijvoorbeeld of buiten adem zijn. Zet even door en negeer de kleine lasten. Deze zullen gaandeweg verdwijnen (dat kan al heel snel zijn, na 3 keer  bijvoorbeeld). Zoek in de plaats naar wat beweging je wèl oplevert. Geloof me, als je even oefent vind je vele voordelen. Maar ook dit kan ik niet voor jou invullen. Probeer zoveel mogelijk zaken te vinden die je leuk vindt aan de vormen van beweging die  je doet. En probeer ook veel verschillende vormen van beweging uit. Misschien vind je lopen heel lastig maar is zwemmen helemaal je ding? Deze oefening is heel erg persoonlijk en de leuke dingen kunnen hele kleine dingen zijn. Ik houd er bijvoorbeeld van om door velden te fietsen en weg te dromen. Mijn hoofd loopt helemaal leeg en dat maakt fietsen voor mij leuk.  Of na pilates is mijn lichaam helemaal ontspannen door de spieroefeningen en slaap ik veel beter. Kleine opmerking hierbij: begin altijd rustig aan en heb je echt pijn bij het bewegen, ga dan naar een specialist.

Houd dit A4 papier goed bij en bekijk het soms opnieuw wanneer je jezelf met smoesjes hoort afkomen.

Begin klein

Zie ‘meer gaan bewegen’ als een groeiproces, niet als een wel-of-niet-verhaal.  Probeer even de de grote berg te vergeten en start met de voet van de berg. Zo kan je bijvoorbeeld zeggen ‘Ik ga 3 keer per week 5 km lopen vanaf nu’. Dat is mooi maar dit is al een hele berg. Als je dit als eerste doel neemt dan kan je al snel gedemotiveerd raken. Stel jezelf in de plaats de vraag: wat kan ik nu meteen al beginnen doen, wat is de eerste stap? Of bedenk 1 beweegmoment dat je meteen de volgende week kan inplannen. Stuur bijvoorbeeld meteen een smsje naar je beste vriend(in) om een test-groepsles te gaan volgen. Of plan morgen een kleine wandeling van 20 minuten in tijdens de middagpauze, gewoon al 1 keer. Start small! Hierna kan je altijd nog grotere beweeg-doelen inplannen, eens je goed gestart bent.

De enige regel is regelmaat

Er zijn geen regels als het aankomt op wat de goede vorm van beweging is.  Alles is ok wanneer je start met beweging, echt ALLES! Misschien pin je je het liefst vast op 1 sport waar je steeds beter in wordt zoals een soort competitie met jezelf? Misschien sport je liever samen dan alleen?  Of misschien houd je er niet van om te zweten en doe je het dus liever rustig aan?  Misschien wissel je graag af tussen 6 verschillende soorten van beweging? Misschien wil je ieder seizoen een nieuwe sport uittesten? Je hebt het kiezen uit.

Ook op vlak van de uitvoering is alles ok. Het maakt niet uit hoe snel je gaat of welke doelen je haalt. Als een doel je motiveert: prima! Maar even goed kan het voor andere mensen heel erg demotiverend werken. Dan is het uitgaanspunt: zolang je aan het bewegen bent is het ok. Ga dus vooral voor regelmaat, breng jezelf wekelijks in beweging en blijf zoeken naar manieren. Iets is beter dan niets.

Overbrug je barrières

Als je begint met je beweegplannen kan het zijn dat je heel erg goede redenen vindt om toch niet te bewegen wanneer het moment daar is. Zoals bijvoorbeeld dat je je fiets onveilig vindt of dat je vriendin afzegt en je niet alleen wil gaan. Bedenk vooraf al welke barrières je kan tegenkomen en zoek meteen aan plan om die barrières te overbruggen. Zo kan je bijvoorbeeld investeren in een stevige fiets of kan je zorgen dat er altijd 3 mogelijke vriendinnen zijn om mee te gaan in plaats van 1.

Wees je eigen coach!

Dit is een hele belangrijke stap die al te vaak wordt overgeslagen. Wees fier over elke stap die je zet. Probeer na iedere vorm van beweging (desnoods luidop) tegen jezelf even te zeggen: proficiat, top dat je hebt bewogen. Of doe een klein vreugdedansje. Het ziet er misschien niet uit, maar het werkt echt! Je kan je stappen ook delen met iemand anders. Vertel het tegen je moeder of partner.  Je hebt ook apps zoals Strava waar je een profiel kan aanmaken en je vrienden je een ‘duim’ kunnen geven. Of hé, stuur mij gewoon een mailtje of een smsje met de stappen die je zette. Ik hoor ze graag en geef je gratis een digitaal schouderklopje.