Ovenschotel met flespompoen en mozzarella

Deze ovenschotel bevat voornamelijk veel (gezonde) vetten  en eiwitten. Er is geen koolhydraatbron aanwezig in deze maaltijd. Koolhydraten dienen zeker niet vermeden te worden, maar eens een groenteschotel met gezonde vette producten kan zeker ook eens. Moest je aan deze maaltijd ook een koolhydraatbron zoals rijst, aardappelen of pasta toevoegen  dan zou het plots een erg calorierijke maaltijd worden. Je kiest dus best ofwel voor een vetarme ofwel voor een koolhydraatarme maaltijd. Veel groenten zijn altijd een must.

Ingrediënten  voor 2 personen (1 schaal)

  • 1 flespompoen
  • 1,5 zoete aardappel
  • 1 pakje light mozzarella (125gr)
  • Walnoten- 8 st
  • Rucola salade of noten salade
  • Olijfolie: 4 el
  • Peper, zout, komijn

Bereiding

  • Verwarm de oven voor op 200 graden
  • Neem een grote ovenschaal en vet deze in met een borsteltje (1el olijfolie)
  • Schil de flespompoen met een mes en haal de pitjes uit het midden, snij de pompoen in stukken van ongeveer 3-5 mm
  • Was en borstel de zoete aardappel, snij ook deze in stukken van 3-5 mm dik
  • Snij de mozarella in sneetjes
  • Doe de 3 el olijfolie in een potje en meng met komijn, peper en zout. Smeer de stukken pompoen en zoete aardappel ermee in, terwijl je ze in de schaal schikt.
  • Leg de stukjes mozarella ertussen
  • Zet de schaal 30-40’ in de oven (totdat de pompoen zacht is)
  • Schik de inhoud van de schaal op borden en voeg op het bord de walnoten (in enkele kleinere stukjes) en de rucola salade toe.