Rosbief met spinazie en een wortelsausje

Dit recept kom uit het boek ‘Puur eten’ van Pascale Naessens. Pascale heeft leuke, nieuwe recept ideeën. Ik pas haar recepten steeds enigszins aan, om een gezonde maaltijd volgens de actieve voedingsdriehoek te bekomen.(www.Vigez.be) Pascale haar recepten wijken af van dit model. In dit recept voegde ik een koolhydraatbron toe, verminderde ik de portie vlees en verhoogde ik de portie groenten.

Ingrediënten (2 personen)

  • 1 stuk rosbief van 250 g
  • 400 gram verse spinazie
  • (geroosterde sesamzaadjes)
  • 1 grote wortel
  • 1 stukje gember van 1 cm
  • 2 eetlepels sojasaus ( te koop in een glazen potje van 250 ml)
  • 2 eetlepels sesamolie (te koop in een glazen potje van 250 ml)
  • 3 el olijfolie
  • 70 gr graan per persoon (droog gewicht) zoals rijst, quinoa of voorgekookte tarwe.

 

Bereidingswijze:

  • Zet een bakje met water en enkele ijsblokjes klaar.
  • Schroei de rosbief aan alle  kanten dicht in een pan met 3 el olijfolie. Reken ongeveer 1 minuut per zijde. Leg hem meteen daarna in het ijskoude water gedurende ongeveer een kwartier. Hierdoor krijg je een mooie aflijning tussen het gare en rauwe gedeelte.
  • Breng water aan de kook en kook het gekozen graan gaar volgens de instructies op de verpakking.
  • Maak intussen het sausje. Doe de wortel, gember, sesamolie en sojasaus in een mixer. Maal tot je een mooie dikke saus krijgt. Kruid met peper en zout.
  • Was de spinazie en stoof in zijn eigen nat. Voeg peper en zout toe. Roer door totdat vocht verdampt is.
  • Haal het vlees uit het water en dep het droog en snij in dunne plakjes. Leg dit op een bord en kruid het naar smaak met peper (en zout )en lepel daarna de saus erover. Leg de spinazie en het graan ernaast en werk indien gewenst af met sesamzaadjes.
  • Serveer als volgt: quinoa (70 gr droog gewicht), 200 gr spinazie, ¼ van de wortelsaus en de helft van de rosbief in dunne sneetjes gesneden.

rosbief met spinazie en een wortelsausje