Trio van hummus

Hummus  is een kikkererwtenpasta. Je kan het bijvoorbeeld als beleg of als voedzame dip gebruiken. Er zijn énorm veel variaties op hummus te maken zoals bijvoorbeeld de 2 extra voorbeelden in deze blogpost. Het basisrecept vind je via deze link.

Wat is het grote verschil met hummus uit de winkel? Bij hummus uit de winkel zal er altijd meer zout, meer vet en meer bewaarmiddelen in het product zitten. De extra vetten zijn meestal gezonde vetten maar kunnen de hummus wel erg rijk aan calorieën maken. Voedzaam is hummus altijd: het is een bron van eiwitten, gezonde vetten en langzame koolhydraten.

Screenshot_20170901-213604-01

Paprika hummus

  • 1 geroosterde paprika: snij een paprika in 2 helften en snij de zaadlijsten er uit. Bedek een rooster met bakpapier, zet de oven op 180 graden en rooster de paprika gedurende ongeveer 30-40 minuten ( net zolang tot er blaasjes op het vel komen). Haal de paprika uit de oven en probeer te pellen zonder je te verbranden, het kan geen kwaad als er nog enkele velletjes aanhangen.
  • 1 el cayennepoeder
  • Mix samen met de basisingrediënten in de blender tot een zachte massa.

rode biet hummus

  • 1 gekookte rode biet
  • 2 soeplepels zachte geitenkaas
  • 1 soeplepel cayenne peper
  • sap van een halve limoen (in plaats van de citroen)
  • Mix samen met de basisingrediënten (zonder de citroen) in de blender tot een zachte massa.