Zo blijf je in beweging tijdens de koude maanden

Sinds kort is het wat donkerder buiten. En hoewel ik hoop op nog enkele zonnige herfstdagen. De realiteit komt aan: de donkere en koudere maanden zijn in aantocht. Een veel besproken onderwerp in mijn praktijk wordt dan het ‘herfst-en winter-beweegplan’. 

In de zomer gaat bewegen net dat tikkeltje vlotter. Het is langer klaar, je neemt al sneller de fiets en de zon zorgt ervoor dat we sneller buiten komen. Maar ook in de herfst en winter is voldoende bewegen belangrijk. Het is goed voor je humeur , het is goed voor je gewrichten, je zal beter slapen en je zal overdag meer energie hebben. Wil je graag in beweging blijven de komende maanden? Lees dan onderstaande tips.

22396858_10154765669471631_677608304_o

Het is normaal

Het is belangrijk om te beseffen dat je in de herfst en winter andere beweeggewoontes hebt dan in de zomermaanden.  En met deze bewustwording kan je aan de slag: kies ervoor om naast je zomerplan ook een winterplan te hebben voor beweging. Bewustwording is altijd de eerste (belangrijke) stap!

Ontdek je barrieres

Wat houdt je tegen om te bewegen in de herfst en in de winter? Hoe komt het dat goede voornemens om te gaan sporten niet tot uitvoering worden gebracht? Ontdek zo je barrierres en verzin vooraf een oplossing om over je barrieres heen te springen.  Zo zorg je ervoor dat je de smoesjes de pas afsnijdt.

Voorgaande successen

Bedenk voor jezelf wat je vorige winter of enkele winters geleden deed van beweging. Uit voorgaande successen kan je inspiratie en motivatie putten. Wat ooit  al werkte, kan opnieuw werken!

Ga op onderzoek

Als je geen inspiratie hebt doe dan wat opzoekwerk. Misschien heb je wel een yogalerares in je straat wonen. Misschien biedt de plaatselijke fitness nieuwe lessen aan. Of misschien wil je beste vriendin ook net wat meer gaan bewegen. Zo kom je zeker op nieuwe kansen om te gaan bewegen.

Verhoog je motivatie

Noteer voor jezelf waarom je zo graag wil bewegen. Wat vind je er leuk aan? Welke voordelen levert bewegen je op voor je gezondheid of in het algemeen?  Beschrijf dit alles zo ruim mogelijk en schrijf het op een kaartje of post it. Je kan er zelfs een hele collage van maken als je wilt! Haal de tekst boven wanneer je de smoesjes voelt opkomen of hang je motivatie ergens in het zicht.

Leg je outfit klaar

Het helpt om je sportoutfit voor de koudere maanden nu al te zoeken. Duik diep in je kasten of ga een leuke nieuwe outfit kopen. De nieuwe kleren dragen kan al 1 goede reden zijn om een eerste keer te gaan sporten. Heb je bepaalde winterse attributen nodig zoals goede handschoenen, een fluo vestje of een haarband? Zorg dan ook dat deze al klaar liggen. Een voorbereid persoon is er twee waard!

Maak een plan

Na alle voorgaande tips is het tijd om je plan op te stellen. Beslis vooraf welke dagen van de week je welke beweging zal uitoefenen. Houd je daarvoor dus niet vast aan je zomerse gewoontes, het kunnen hele andere opties zijn. Op maandag een wandeling tijdens de lunch met collega’s, op zaterdagochtend gaan joggen en op donderdagavond die leuke zumbales. Denk even na welke momenten het best zullen werken zodat je veel kans op slagen hebt. En zet dan een tijdje door met je plan, blijf oefenen totdat je deze momenten in je gewoonte krijgt.

Trial and error 

Heb je je motivatie vergroot, oplossingen gezocht voor barrieres, je outfit klaargelegd, een ideaal moment gezocht om te sporten maar lukt het je nog niet om je plan door te voeren?  Ga dan opnieuw op onderzoek, pas je plan  aan en probeer opnieuw. Hierbij help ik mensen dagelijks. Trial and error is helemaal toegestaan!