Zo passen smoothies wèl in een gezonde levensstijl

Smoothies die bomvol fruit zitten zijn ondertussen helemaal passé. Je krijg met een fruitsmoothie in één keer minstens 5 stukken fruit in je maag, wat een plotse suikerpiek in je bloed veroorzaakt. Foute boel dus.  Maar smoothies hoeven niet meteen in het verdomhoekje te verdwijnen. Ik leg je uit hoe smoothies wèl kunnen en beantwoord enkele veelgestelde vragen over smoothies.

De maaltijdshake

Er zijn twee soorten smoothies die perfect kunnen in een gezonde levensstijl. Een eerste is een zelfgemaakte maaltijdshake. Dit soort smoothie is erg voedzaam en bevat voldoende energie om je dag te starten of om als snack te drinken tijdens een sportieve dag.

Een maaltijdshake bestaat altijd uit 4 delen:

  • Een melkproduct, plantaardige variant van melk (zoals op basis van soja) of peulvruchten
  • Het zetmeel uit een banaan en/of  wat granen (zoals haver)
  • 1 of maximum 2 stukken fruit per smoothie
  • Een kleine portie gezonde vetten uit zaden, noten, pitten of olie
  • (Groenten)
  • (Water)

Je hebt énorm veel recepten online die ongeveer hieraan voldoen zoals bijvoorbeeld dit en dit recept. Ook dit recept van mijn eigen blog is een maaltijd smoothie. En in het najaar organiseer ik  een smoothie workshops waar je verschillende soorten kan proeven. Meer info volgt snel!

De groentesmoothie

Een groentesmoothie is heel erg licht en een bom aan water, vitaminen, mineralen en vezels. Dit soort smoothies wordt altijd gemaakt met:

  • Water
  • Verschillende soorten groenten
  • Een kleine portie fruit
  • (gember)
  • (sap van citrusvruchten)

Ook van dit soort smoothies vind je vele soorten online terug en binnenkort komt mijn groene groentesmoothie online. Dit soort smoothie kan dienst doen als je dagelijkse portie groenten. Je drinkt hem dus als snack, naast je dagelijkse voeding. Als maaltijdvervanger is hij veel te licht en zal je meteen weer honger hebben. Geen goed plan dus!

Zijn smoothies nodig in een gezonde levensstijl?

Nee, absoluut niet. Of smoothies passen in een gezonde levensstijl is heel relatief. Eet je normaal geen ontbijt omdat je geen tijd hebt? Dan kan een ontbijtsmoothie voor jou een goede oplossing zijn. Eet je normaal te weinig fruit en groenten? Dan kan een dagelijkse groenteshake nèt zijn wat je nodig hebt. Maar je kan natuurlijk ook perfect gezond eten zonder smoothies.

Is het niet beter om je voeding te eten (in plaats van het te drinken)?

Het wordt gezegd dat de vezels van de groenten en fruit in een smoothie helemaal stuk zijn door het blenden. Vezels zijn microscopisch klein en krijg je niet zomaar stuk met een gewone blender, daarvoor zijn industriële blenders nodig. Je krijgt dus ook met een smoothie (waar veel groenten en wat fruit in zitten) nog steeds voldoende voedingsvezel binnen.

In Wageningen Universiteit zijn ze onderzoek aan het doen naar de connectie tussen verzadiging en voedingsvezel . Verschillende studies worden uitgevoerd binnen een breder programma dat ‘Satiety & Satisfaction’ heet.  Het is ondertussen aangetoond dat kauwen meer verzadiging geeft dan wanneer je niet moet kauwen op voeding. Maar het is ook aangetoond dat de hoeveelheid vezel in een smoothie, bepaalt hoe verzadigd je bent. En dat staat los van of je nu moet kauwen of niet.  Een kort verslag van de studie vind je hier. Hoe dit juist komt wordt momenteel nog verder onderzocht. Boodschap is dus: je fruit en groenten in de hand eten is sowieso een heel goed plan.  Je hebt je vezels binnen èn je kauwt er op. Wil je er een smoothie van maken? Zorg er dan vooral voor dat die goed dik is (en dus veel vezels bevat).

Nog vragen over smoothies?

Heb je nog vragen over smoothies? Stel ze via mail anke@dietiste-anke.be en ik voeg het antwoord hieronder nog toe!